concept | Visual design
Blind Adoption
Opdrachtgever: Avans Hogeschool Den Bosch
Jaar: 2021
Blind Adoption heb ik bedacht voor een maatschappelijk probleem dat ik graag wilde aankaarten. Namelijk de aanschaf van huisdieren in de corona crisis. De dierenbescherming had o.a. aangegeven dat ze zich zorgen maakte over impulsaankopen in deze periode, met als gevolg dat veel huisdieren terug in de asielen zouden gaan belanden. Als dierenliefhebber vind ik dit een belangrijk onderwerp om bewustwording voor te creëren of een oplossing voor te bedenken.
Uit mijn onderzoeken bleek dat veel mensen een huisdier aanschaffen op basis van het uiterlijk. Dit is in principe logisch en hoeft geen probleem te zijn. Soms laten mensen zich echter ook misleiden door het uiterlijk, wat kan veroorzaken dat een dier uiteindelijk alsnog in het asiel beland. Ieder dier of ras heeft namelijk zijn eigen karakter en behoeftes. Het kiezen van een dier omdat deze er onwijs gaaf uitziet, heeft misschien ook extra veel verzorging of beweging nodig. Soms past dit toch niet in het levensstijl van de eigenaar waardoor het dier niet behouden kan worden.
Blind Adoption is een applicatie waarbij mensen zich niet kunnen laten misleiden door het uiterlijk, maar wordt het dier uitgezocht op basis van karakter en behoeftes. Vaak word een “eerste indruk” gemaakt door het uiterlijk. Mijn doel is om mensen een “eerste indruk” te geven op basis van het karakter.
De applicatie
Tegenwoordig wordt er veel “geswiped” in applicaties en Blind Adoption is hier niet anders in. In de app maak je als eerste een account aan. Wanneer deze stap is gezet, krijg je een menu met voorkeuren. De gebruiker kiest hier het dier waarnaar deze op zoek is en de zoektocht kan officieel beginnen.
De gebruiker kan nu “swipen” door verschillende verhalen van huisdieren. In plaats van een foto van het dier, zie je een foto vanuit het oogpunt van het huisdier. Je eerste indruk moet dan worden gebaseerd op basis van de beschrijving van het karakter. Als de gebruiker interesse heeft in een dier kan diegene een “like” geven.
De volgende stap is het invullen van een 3-daagse vragenlijst over de gebruikers levensstijl en behoeftes. Deze korte vragenlijst is verspreid over 3 dagen om “impulsaankopen” te voorkomen. Iedere dag dat de vragenlijst word ingevuld, krijgt de gebruiker een “sneak peek” van het dier te zien om nieuwsgierigheid te wekken. Wanneer de volledige vragenlijst ingediend is, krijg je pas een complete foto te zien van het dier.
Als laatste zal het dierenasiel of -organisatie dan kijken of jij een match bent met het dier. De uitslag zal de gebruiker als melding ontvangen in de applicatie. Wanneer het een match is, zal er de mogelijkheid ontstaan om een chat bericht te sturen. Zo kan het eerste contact, vrijblijvend, worden gelegd voor een ontmoeting.
De applicatie wil ik onder de man brengen door middel van sociale media. De doelgroep zijn jongvolwassenen die voor het eerst een huisdier willen aanschaffen. Deze zijn namelijk nog het meeste beïnvloedbaar door het ontbreken van ervaring. Deze leeftijdscategorie is gewend aan het “digitale tijdperk” waardoor een sociale media campagne mij erg gepast lijkt.
Hieronder zie je een aantal voorbeelden van mijn werkproces naar het eindresultaat. Van een “Vinted” applicatie, naar een Blind Adoption koffietafel boek.