concept | website | vormgeving

VikaJobs

Opdrachtgever: Avans Hogeschool & Buro Keet
Jaar:
2022

Vanwege de COVID-19 pandemie is er afgelopen jaren veel veranderd in het werkleven. Zo is o.a. de jobhop trend in een versnelling gegaan. Jobhoppers zijn mensen die voor een korte periode bij een vaste baan werken om vervolgens weer op zoek te gaan naar een nieuwe baan, dit kan tot negatieve gevolgen leiden. 

De millennials en generatie z hebben de grootste behoefte aan dit jobhoppen om zo ervaring op te doen en om te ontdekken wat er allemaal te halen valt binnen hun vakgebied. Daarom ben ik samen met mijn duopartner, Vera van der Sluijs, een oplossing gaan bedenken om het makkelijker te maken voor de werknemer om te gaan oriënteren in hun vakgebied, zonder dat dit als negatief wordt ervaren door de werkgever. Hieruit is het idee van VikaJobs ontstaan.

Het webplatform

VikaJobs is een webplatform geworden, waarbij de doelgroep zich kan inschrijven om voor korte periodes bij verschillende organisaties te gaan werken. Op deze manier krijgen beginnend beroepsoefenaars de mogelijkheid om zich te oriënteren op een gecontroleerde manier, zonder vast te zitten aan een uitzendbureau of een vaste baan. Dan komen uiteindelijk de juiste werknemers op de juiste werkplekken, wat weer bevorderlijk werkt voor de werksfeer. Ondertussen weten werkgevers waar zij aan beginnen en is dit voor hen een vorm van personeelswerving.

Het ontwerp is gebaseerd op de wensen en behoeftes van de doelgroep. Deze zijn bepaald door verschillende onderzoeken.

Via het webplatform van VikaJobs kunnen de gebruikers zich aanmelden voor twee opties, namelijk door zich te laten matchen met een organisatie of door een organisatie zelf uit te kiezen. Bij het ontwerpen van het webplatform heb ik rekening gehouden met de wensen en behoeften van de doelgroep. Onderstaande video’s geven een indicatie van het design.

Promoten

Naast het webplatform zelf, heb ik ook nagedacht over het ontwerpen van andere uitingen die naar het webplatform moeten leiden. Denk aan sociale media posts en posters. Bij deze ontwerpen heb ik de werknemer als middelpunt genomen, aangezien het om hen draait. Hiervoor heb ik de huisstijl doorgetrokken en er één geheel van gemaakt.

Fotografie

Tot slot heb ik gekeken naar architectuur fotografie om van verschillende werkplekken interessante beelden te maken die aanlokkelijk zijn om te komen “werken”. Hiervoor was het belangrijk dat de werkplekken er uitdagend en interessant uitzien. Dit heb ik gedaan door vanuit een laag perspectief te schieten en verschillende composities uit te proberen.

Logo @Vera

Stock foto's @unsplash @Pixabay @pexels

Mockup @graphicburger